Ghid de organizare a unei acțiuni de ecologizare în interiorul orașului - Let's Do It, Romania!
17916
page-template-default,page,page-id-17916,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_popup_menu_push_text_right,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.5,qode-theme-bridge,qode_advanced_footer_responsive_768,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Ghid de organizare a unei acțiuni de ecologizare în interiorul orașului

Cine poate organiza o curățenie urbană?

Orice grup de inițiativă, ONG, comunitate sau persoană care adună un grup mai mare de 20 persoane la acțiune.

Iată câțiva pași de urmat înainte, în timpul și după evenimentul de curățenie:

Pasul 1– Stabilirea zonei în care va avea loc acțiunea


Zona trebuie fixată anterior evenimentului, în baza unei cercetări prealabile pe teren și în funcție de numărul estimat de participanți la acțiune. Astfel, trebuie să facem distincția dintre un gathering, o ecologizare făcută de un număr redus de persoane pe o porțiune restrânsă, și o acțiune urbană de curățenie care are loc la nivelul întregului oraș.


Recomandăm ca locația să fie aleasă într-o zonă publică, deoarece necesită aprobarea primăriei locale pentru desfășurarea evenimentului. De asemenea, locația ar trebui să fie una cât mai sigură pentru participanți, astfel sunt recomandate zone precum parcurile sau străzile cu o circulație redusă.


*Atentie! Pentru accesul la zonele private e nevoie de aprobarea în prealabil a proprietarului.


Pasul 2– Acordul Primăriei Locale


Odată ce au fost alese locațiile de ecologizat (conform criteriilor de mai sus), va trebui să trimiți o notă informativă către primăria locală, în care vei cere acordul administrației locale pentru a putea desfășura acțiunea pe domeniul public și totodată vei cere să se ia legătura cu salubristul din zona respectivă pentru ridicarea deșeurilor. Această aprobare este de cele mai multe ori verbală, dar sunt și cazuri în care se emite un document oficial, în funcție de aria acoperită de acțiunea pe care o organizezi.


Fiind o adunare publică, conform legii Adunărilor Publice, Art. 3, Cap. I, aceasta nu trebuie anterior declarată, însă pentru o bună desfășurare a evenimentului, se recomandă înștiințarea primăriei locale. Gasiti mai multe detalii referitoare la legea Adunărilor Publice în link-ul următor: https://bit.ly/2t0BC6Q


Pasul 3– Popularizarea acțiunii în rândul locuitorilor orașului


Te poți folosi de toate modalitățile de comunicare pe care le ai la îndemână, de la cele offline (afișe în zonele intens circulate), la cele online (un eveniment pe Facebook, un video de prezentare a zonelor care urmează a fi curățate în timpul acțiunii). De asemenea, poți scrie si pe pagina Let’s Do It, Romania! pentru ajutor!



Pasul 4– Asigurarea echipamentului


Echipamentul trebuie să conțină:


a. Mănuși1 pereche/voluntar sau 1 pereche/2 voluntari, deoarece voluntarii pot folosi o mână cu mănușă pentru a ridica deșeurile și o mână pentru a ține sacul în care colectează. Pentru evitarea accidentelor, este indicată folosirea mănușilor de cauciuc, nu a celor chirurgicale.


b. Saci – 1 sac/voluntar. Sacul poate fi înlocuit și cu una sau mai multe pungi rezistente (de preferință biodegradabile).


c. Trusă medicală – prezența unei astfel de truse e obligatorie pe parcursul desfășurării evenimentului.


d. Mâncare și apă – în funcție de bugetul stabilit, ele pot fi achiziționate
pentru fiecare voluntar. Dacă bugetul ne îți permite astfel de achiziții, încurajează voluntarii să și le-aducă de acasă.


e. Șervețele umede/uscate/soluție dezinfectantă – este recomandat ca
după curățenie/ înainte de a mânca, voluntarii să își spele/ dezinfecteze
corespunzător mâinile.


f. Clești – aceștia sunt folosiți pentru colectarea deșeurilor contaminate sau
în parcurs de putrefacție, spre exemplu: scutece folosite, hârtie contaminată cu resturi de mâncare, echipamente medicale, produse farmaceutice expirate.


g. Masă pliabilă– pentru completarea documentelor sau așezarea
alimentelor și băuturilor.


Pasul 5- Măsurile și normele de siguranță


Documentația:
i. fiecare voluntar trebuie să semneze un contract de voluntariat și o fișă a voluntarului.
ii. voluntarii minori trebuie să prezinte o declarație semnată de
părinte/tutorele legal/cadrul didactic
.
iii. voluntarii sub 16 ani trebuie să fie însoțiți de un adult.

În privința acestora, există și niște restricții în ceea ce privește colectarea deșeurilor sau deplasarea în zona acoperită: nu vor colecta obiecte periculoase, cum ar fi sticle, metale grele, sârme, baterii de mașină, cutii de otrăvuri, deșeuri
medicale sau obiecte instabile și nu se vor deplasa în zone periculoase
sau greu accesibile.
iv. Toți participanții la eveniment trebuie să se înscrie pe o listă de prezență.


Norme de siguranță: Aceste norme trebuie înțelese și respectate de toți voluntarii prezenți.


Pasul 6- Colectarea deșeurilor în timpul activității de curățenie


Există două metode de sortare a deșeurilor:
a) Sortarea acestora în două categorii (Reciclabil – aluminiu, plastic, sticlă
întreagă, resturi de textile uscate – și Nereciclabil)
SAU
b) Colectarea deșeurilor fără a ține cont de specificul acestora.

De asemenea, trebuie menționată și o categorie de deșeuri care NU trebuie colectate. Acestea sunt: deșeurile de construcții, resturile de mâncare, mobila, electrocasnicele, deșeurile din sticlă spartă/ geamuri, deșeuri medicale, explozibile nedetonate, obiecte care reprezintă un pericol.


După ce zona acoperită de evenimentul de ecologizare a fost curățată, sacii vor fi duși la un punct de colectare a deșeurilor sau la locul agreat cu firma de salubritate responsabilă de acea zonă. În cazul în care colectarea s-a efectuat separat, sacii reciclabili vor fi marcați corespunzător și plasați separat de sacii cu deșeuri nereciclabile.


Pasul 7 – Serviciul de salubritate locală


În urma colectării, trebuie contactat partenerul responsabil de colectarea deșeurilor.
Acesta poate să fie o firmă privată sau primăria locală. Pentru a avea o garanție că deșeurile sunt colectate, este recomandat ca înainte de a începe acțiunea, să înștiințați partenerul de zona exactă unde vor fi plasate deșeurile, prin coordonate GPS sau indicații explicite, care să includă și ora la care acesta poate veni să ridice deșeurile. În cazul în care vor exista și saci de gunoi ce conțin deșeuri reciclabile, partenerul trebuie anunțat de marcarea sacilor respectivi.


Respectarea etapelor principale într-o activitate de curățenie va determina o bună desfășurare și va încuraja voluntarii să se alăture unor astfel de inițiative și în viitor. O inițiativă reușită azi poate să fie un exemplu de inițiativă mâine!


Educarea ecologică a comunităților și implicarea lor directă este un pas către o societate globală responsabilă și progresivă, iar acțiunile noastre se îndreaptă către îndeplinirea acestui țel!